Vous vous souvenez de ces storytellings triomphants qui faisaient la une des magazines il y a quelques années, portant aux nues des diplômé.e.s de grandes écoles qui avaient « tout plaqué pour vivre de leur passion », en général un métier artisanal ou manuel so inspirant, parce que comme dirait le philosophe « il en faut peu pour être heureux ». J’ai moi-même fait l’objet d’un tel portrait dans un magazine, bâti sur la rhétorique de la « révélation » de mise pour raconter ces parcours de reconversion, souvent mis en scène selon le triptyque éculé « job insignifiant et inutile dans le marketing ou le luxe / expérience so authentique qui ouvre les yeux sur le sens profond de l’existence / rédemption et réconciliation avec son moi profond dans un métier-vocation-mission tellement épanouissant et qui a du sens, vous devriez essayer, il suffit de sauter le pas et de croire en ses rêves ».
Except that in reality, it was quite far from the discourse I had held with the person who interviewed me. Surprisingly, the story was much more complex, chaotic, and pragmatic than that. Because behind the facade of wellness influencers with hundreds of thousands of followers, holding their matcha latte and polished morning routine, behind the #sograteful stories for doing this incredible job where human connection is at the heart (thanks Classpass, ce merveilleux pourvoyeur de chaleur et de convivialité) et les photos de retraites et formations dans des lieux paradisiaques #yogawithaview, hides an extremely precarious job, poorly paid and exhausting for many yoga teachers, especially in large urban centers. Due to fierce competition, inadequate wages, a race for the most polished-yet-informative Instagram, spiritual bypassing, precarious working conditions, stopping one's own practice, and all at the expense of a family and social life reduced to nothing, many yoga teachers decide to quit everything and return to a salaried job.
That's the decision Juliette, a yoga teacher in Paris, made in June 2022. Far from considering this return to salaried work as a failure, she chose instead to publicly explain on her Instagram account the reasons that pushed her to stop teaching yoga full-time. A reality that contrasts with the usual images of always fit and smiling teachers flooding the social network.
Living off prana
She explains: "After three years of full-time teaching, I realized the path I was taking was no longer right for me.". Initialement mue par la volonté de partager sa passion pour la discipline, elle reste pragmatique au début, cumulant enseignement et d’autres activités en freelance qui lui assurent une certaine sécurité financière. Mais rapidement, elle expérimente la crainte « not being able to pay the rent at the end of the month in Paris " and accepted classes a bit haphazardly. As a result, in a city like Paris: spending considerable time commuting, " 45 minutes each way, for a one-hour class."For my part, when I lived and taught in Paris, I eventually opted for cycling, and I did at least two hours a day to get to my various classes, which I had confined to the northeast of the capital. Commuting time obviously not counted in the class payment, which averages around 35 to 55 euros for one to one and a half hours, from which, as Juliette points out, about a quarter has to be deducted for social contributions. This payment also includes the time spent preparing for classes beforehand. We'll let you do the math to estimate the real hourly wage for a class.
In an article for Elle magazine, Isabelle Morin-Larbey, de la Fédération nationale des enseignants de yoga insiste : "It's an illusion to think that one can make a good living by being a yoga teacher. In big cities, it's almost impossible: generally, teachers are self-employed, run from one studio to another to give their classes, to be paid a pittance. It's a paradox: yoga is a very rich industry, but the teachers, who are the main links, are precarious." These low wages also do not really allow saving to protect against the uncertainties inherent to the independent status: sick leaves barely or not compensated, seasonal declines in class attendance, unpaid leave, global pandemic... Laure Pépin, a yoga teacher in Paris, testified on her Instagram in 2021 about the precariousness she faced due to the closures of studios during the covid pandemic, forcing her to move back with her father.
Yoga teachers of all countries, unite! !
Malheureusement, il est difficile de négocier ses conditions de rémunération tant la profession est atomisée. Avec des professeur.e.s qui exercent sous le statut d’auto-entrepreneurs auprès de clients multiples, toute forme d’organisation et de revendications collectives devient compliquée, voire impossible. Souvent sans contrat, remerciables du jour au lendemain, le rapport de force est rarement en faveur de le.a professeur.e de yoga, encore moins quand iel débute. Entre professeur.e.s de yoga, on se raconte les fois où on a tenté de négocier une rémunération à la hausse ou, comme des grosses dingos, refusé d’effectuer du travail gratuit, pour s’entendre répliquer que si nous ne sommes pas content.e.s de contribuer à cette « formidable aventure », libre à nous de partir, de nombreux.ses autres n’attendent que ça de prendre notre place et de nettoyer les chiottes, passer le balai, faire l’accueil, la communication et accessoirement enseigner un cours de yoga pour une somme dérisoire et AVEC LE SOURIRE, #loveandlight, what an incredible opportunity, it's like being on Star Academy.
Instagram fatigue
Soon, one realizes that to thrive in this cutthroat market, one must differentiate. Another cause of fatigue described by Juliette, but also by Célia, who teaches a few weekly yoga classes in Chambéry alongside her salaried job. Starting her teaching training in 2019, the pandemic seriously hindered her business launch. Another consequence of the pandemic was the boom of online yoga classes and social media, which, according to Célia and Juliette, established a constant comparison dynamic and a feeling of never doing enough. " There's this narrative that one must find their niche, start an online activity for consistent income without burning out, be a standardized product on social media, promoting the guilt-ridden message of 'where there's a will there's a way' and creating a rat race for training to 'sell oneself better'... I didn’t identify with it anymore ", analyzes Juliette. Célia agrees and adds: "Yoga on social media also dictates trends, like the handstand, for instance, shapes new ways of practicing, asserts ‘do's and don'ts’. I couldn’t relate to these representations of yoga and wellness on social media, which eventually turned a passion into a duty. Without social media and the comparisons they induce, I believe I'd feel much more free and legitimate in my teaching". Elle indique qu’à Chambéry, aucune des personnes qui participe à ses cours ne la suit sur les réseaux sociaux et que les choses fonctionnent davantage par bouche à oreille, une simplicité qui lui plaît. Pour autant, elle a également choisi de reprendre un métier salarié, entre nécessité de rembourser un prêt étudiant, dissonance cognitive vis à vis de l’industrie du bien-être, mais aussi, du fait de la solitude et de l’isolement qui découlent de la profession.
Solo with myself
Quand on est professeur.e.s de yoga, on n’a pas vraiment de collègues. On croise des professeur.e.s, en vrai ou sur les réseaux sociaux, on tisse des communautés, des collaborations, mais il est vrai que le métier peut rester assez solitaire au quotidien si on ne bataille pas activement pour cultiver sa sociabilité professionnelle : pas de collègues avec qui faire spontanément une pause café, pas de réunions pour discuter de notre métier, et certain.e.s diront, tant mieux ! Pour d’autres, c’est un quotidien trop lourd à porter, d’autant qu’il s’accompagne d’un amenuisement certain de sa vie sociale hors boulot. Pour gagner correctement sa vie, il vaut mieux travailler aux horaires qui fonctionnent, c’est à dire les créneaux du soir et du week-end. Adieu les cinémas en amoureux.ses, les soirées entre potes, les dîners en famille et les week-ends… Juliette raconte : « tu deviens un peu le pote relou qui n’est jamais dispo. Je ne rentrai jamais avant 21h chez moi, je travaillais tous les week-ends. Je sais qu’il y a pire, mais au bout d’un moment, ça a mis en relief le fait que j’avais besoin dans mon quotidien de sociabilité, d’être au sein d’une équipe, de ne plus avoir ce rythme de vie complètement décalé. » This misalignment often blurs the lines between professional and personal life, leading sometimes to burnout, another taboo in the field even though it's quite common.
Burned-out yoga teachers, who no longer have the time or money to practice for themselves, end up feeling guilty about preaching philosophies they don’t follow, feverishly asking each other: "Do you still find time for your practice?" Juliette also speaks of the physical fatigue linked to the job, which requires her to regularly see an osteopath.
Lament of the robot teacher
Juliette comme Célia ont choisi de retrouver un métier salarié et continuent de donner quelques cours de yoga à côté. Elles ne sont pas les seules à avoir fait ce choix : selon un sondage mené par le Syndicat National des Professeurs de Yoga (SNPY) en 2021, 76% des enseignant.e.s ne vivent que partiellement de leur enseignement, et 55% d’entre eux cumulent plusieurs emplois. C’est également le choix qu’a fait Corinne, cadre dans une entreprise de services à l’environnement et professeure de yoga à temps partiel. Elle aimerait bien enseigner le yoga à temps plein, mais ne saute pas le pas du fait de la précarité du statut. Elle a connu les cours arrêtés du jour au lendemain par des studios et la pression subie lorsque ses cours n’étaient pas suffisamment pleins. Elle pressent également la possible dégradation de sa relation au yoga lorsque son enseignement devient la principale source de revenus. Elle ne souhaite pas que la discipline devienne une source d’intranquillité et de questionnements. L’accumulation des cours pour subvenir à ses besoins entraîne un phénomène bien connu chez les professeur.e.s de yoga : la standardisation des cours, qui deviennent de plus en plus mécaniques, à défaut de temps pour les préparer, pour pratiquer, pour explorer. Un enseignement qui devient industriel, à rebours de l’intention originelle qui les pousse à transmettre la discipline.
The thousand-dollar question, which this article will not answer, remains: is it possible to decently make a living from teaching yoga? As Juliette points out, the job is far from being the worst, especially because it remains a chosen path. In this regard, the "deconversion" journeys of yoga teachers often reveal them to be rather privileged individuals, who therefore have the financial and social possibility of returning to more conventional and materially better-valued jobs.
Can one make a living from teaching yoga?
So, is this article a privileged complaint? Its aim is to inform about the actualities of the profession, which is often idealized, and its precarity usually silenced. On the other hand, the downward leveling of working conditions benefits no one. It reminds me of the time when, sick and having to cancel a class, I was retorted with, "You could still come and teach; being a yoga teacher is not like working in a mine or a factory." Telling ourselves and hearing from others that others have it worse can only lead to a dangerous slippery slope. Lastly, this article raises the question of the sustainability of yoga teaching as a profession, in a context where teacher training courses are proliferating, a new gold mine boosted by the (arduous and expensive) possibility of accessing public funding, which now allows teacher-trainers to earn a decent salary... Resulting in a Ponzi scheme dynamic: teachers who don't earn from their classes, launching training to train other teachers who also won't earn from their classes, and so on.
So, how can we envision different ways to organize yoga teaching that are fairer for teachers? We hand the mic to you.
Thanks to Célia, Corinne, Juliette, and Laure for their testimonies.
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